ד"ר יחיאל שרמן
מוקדש: לאורנת רוטמן מנהלת מצוינת
ללילך הרשקו מזכירה מעולה
קורס המנהלים באוניברסיטה "בר - אילן, מרבה לסייר במוסדות חינוך כדי להדגים בפני פרחי הניהול - מהי מנהיגות חינוכית? בסיורים אלה כולנו מבחינים שכל מנהל הוא מנהיג השונה מחברו, אך כולם ... כולם ... מיישמים תאוריות המנהיגות הלכה למעשה.
מובהר היטב ללומדים להיות מנהלים כי חובה ללמוד ולעגן התאוריה כיצד להיות מנהיג מצויין, אך להבין כי היישום תלוי בכל אחד מאתנו.
ביקורינו כוללים תמיד מוסדות בהם המנהל - מפגין מנהיגות מצויינת. מדי שנה אנו מגיעים לביקור בבית הספר מורשת זבולון בנתניה ללמוד פרי עמלה הנפלא והמרתק של
המנהיגה אורנת רוטמן.
ברוב הסיורים הצטרפה אלינו המזכירה של ביה"ס הגב' לילך הרשקו, שילובה במהלך כל הסיור ובהסבריה שלה הגבירו לנו כמה חשוב שיש מזכירה מעולה.
שאלתי המזכירה הנפלאה - במה את טובה? מהם המוקדים העיקריים ההופכים אותך - המזכירה לחלק מהותי בהצלחתו ובאיכותו של ביה"ס? מדוע יש חשיבות שמזכירה תשתתף עמנו בסיורים?
השיבה לי המזכירה בעוצמה, בזקיפות קומה
•
אני כמזכירה לוקחת חלק בכל תחום עשייה.
•
שותפה פעילה בחשיבה בביצוע של רעיונות חינוכיים.
•
יד ימינה של המנהל במיגוון רב של תחומים.
•
המזכירה הדגישה כי היא דינמית, פעילה ויוזמת.
שאלתי המזכירה - במה המנהלת אורנת רוטמן - טובה?
שהרי בית הפר איכותי מרתק ויצירתי במיגוון רב של תחומים, לכן הרישום למוסד חינוכי זה מצויין.
הבהירה לי המזכירה בעוצמה ובהליך מזורז.
המנהלת...
•
משתמשת בכלים נכונים ואיכותיים ובמקומות הנכונים.
•
מטפחת מורים ומעצימה אותם.
•
שותפות כולם בחשיבה בתכנון ובתהליכים, פחות ריכוזיות.
•
העצמה אישית שלה את עצמה מתוך יושר הגינות ויחס הוגן.
•
אנושית לכל הסובב אותה המשולב בדוגמא אישית בכל הליכותיה.
בהכירי היטב איכותו המדהימה של ביה"ס בהנהגתה הנפלאה של המנהלת אורנת בהעצמתה את כל המורים וכל העובדים ננסה להעמיק בדבריה של המזכירה על איכותה ועבודתה שלה בבית - הספר כדי להבין כי הצלחתה-- שלה נובעת מאורנת המנהיגה. משילובה ושיתופה של המזכירה במגוון תחומי ביה"ס, באשר המזכירה היא דמות מפתח - בהצלחתו של מוסד חינוכי, היא נפגשת עם כל המבקרים, אורחים, הורים ותלמידים. שיתופה ושילובה בעשייה מוסיפה שיווק ופרסום חשובים מאוד בבית הספר.
מה אמרה המזכירה על עצמה?
•
לוקחת חלק בכל תחום עשיה
המזכירה משקיעה רבות מזמנה מכישוריה, ומיוזמתה לקידומו של
ביה"ס, היא מרגישה שהיא חלק חשוב בהצלחה "רק" בגלל שהמנהלת נותנת
לה "במה" להתבטא, לחשוב, ליישם ולהיות שותפה.כן ... כן ... המזכירה
משתתפת בביקורים של אורחים כמו פרחי הניהול ומבהירה תפיסת עולמה
ועשייתה בפני המבקרים.
•
שותפה פעילה בחשיבה ובביצוע של רעיונות
היות והמזכירה מכירה את כולם היטב בהתנהגותם ובעשייתם הרי שילובה
בחשיבה ובביצוע הלכה למעשה של רעיונות מגבירים בה את הרצון לבצע
עמלה לתפארת.
השיתופיות מהוות מוקד בסיסי עקרוני וחשוב בכל הצלחה של כל מפעל תעשייתי, מוסד חינוכי ומשפחה איתנה. מיצוי יכולתו וכישוריו של כל עובד מהווה בסיס איתן בהצלחה. נמצא במחקרים רבים כי עבודת צוות - מהווה קוד מנצח בשיפור ההישגים המתמיד ובהעלאת רעיונות נשגבים.
•
יד ימינה של המנהלת
כאשר המזכירה חשה כי היא יד ימינה של המנהיגה - הרי השאיפות שלה להצליח מרקיעות שחקים. כשאדם מרגיש שמקשיבים לו, מקבלים את דעותיו ומיישמים חלק מחשיבתו הפוריה, הרי הוא יכול למצוא כל נתיב כדי לחלוף על פני מכשולים שביה"ס ניתקל בהם ויפעיל מוח חושב ויצירתי כדי להתגבר על תקלה ובעיה.
כאשר האדם חש שהוא יד ימין של המנהיג, הרי הוא הופך להיות חלק מהמנהיג. חלק - חוליה משרשרת איתנה וחזקה השואפת לנצח כל יעד.
•
•
דינמית ... פעילה ... ויוזמת
מדהים וחשוב - האדם יכול להגדיר את יכולתו שלו, אני נוהג בועדות מיון לניהול לשאול - כמעט כל מועמד, ספר במה אתה טוב? מהם כישוריך שיכולים לסייע לך להצליח בתפקודך כמנהיג חינוכי? ראו נא עד כמה המזכירה הגדירה את יכולתה הנפלאה בשילובה במסגרת הצלחת המוסד החינוכי.
דינמית - מלאה אנרגיות, האנרגיות האצורות באדם יכולים להתממש רק אם מאפשרים לו להפעילם. כאשר המנהל - המנהיג מטפח סביבה אוהדת נחמדה
אין לי ספק שהמזכירה כמו כל עובד יכול להיות דינמי, פעיל ויוזם רק אם המנהל - שהוא מנהיג מאפשר לכל אחד למצות כישוריו ולהפעיל מוח יצירתי.
המזכירה נתבקשה לבטא את יכולתה המקסימה של המנהלת - המנהיגה אורנת רוטמן. הבה נתמקד בתשובתה של המזכירה ששלפה רעיונותיה על מהותה הנפלאה של המנהלת המנהיגה. אם נעמיק באמירותיה נראה כי המזכירה הביעה הרעיונות המרכזיים והחשובים ההופכים מנהלת - למנהיגה.
•
משתמשת בכלים נכונים ... במקומות הנכונים
המנהלת במוסד חינוכי מהווה דמות מפתח בהצלחה. כל עיני העובדים מתבוננים בה, בפניה בהתנהגותה ובחכמתה מבהירה לנו המזכירה - כי המנהלת הנהדרת אורנת משתמשת בכלי מנהיגות נכונים ואיותיים ובמקומות הנכונים, היינו - חייב מנהיג ללמוד להיות מנהיג כדי להשתמש בכלים מנהיגותיים בכל מקום ובכל סיטואציה.
•
מטפחת מורים - ומעצימה אותם
הנני נוהג להבהיר תמיד כי הצלחתי בפיקוח נבעה מהעצמת מפקחים ומנהלים והפיכתם למנהיגים, בקורסים להכשרת מנהלים הנני מדגיש כי תפקידו העיקרי של מנהל בהצלחתו היא העצמת מורים שהרי המורים שהם מנהיגים במוסד בו המנהל - מנהיג יפתחו תלמידים איכותיים ומצטיינים. אנו יודעים כי מנהיגות נוער - מהווה מוקד חשוב ועקרוני בהמראתו של מוסד חינוכי לשחקים. מוסד בו כולם הופכים למנהיגים לעולם מתחיל בעומד בראשו - במנהלת אורנת המנהיגה.
•
שיתופיות כולם ...
אחד ההבדלים המהותיים בין מנהל מצוין למנהיג הוא בשיתופיות האנשים, מנהל טוב - אומר מה לעשות, מציב יעדים ודואג שהם ימוצו, מנהיג מפעיל חבריו לחשיבה צוותית. המנהיג המשתף מפעיל חכמתו של כל אחד, מאפשר שאילת שאלות, ויכוחים, דיונים, שקלא וטריא ומחלוקת - זו הדרך המועילה הנכונה והאיכותית להיות חכמים יוזמים ויצירתיים.
•
העצמה אישית של המנהלת את עצמה
כל מנהיג מהווה דוגמא לאחרים, עליו מתבוננים כולם כל הזמן, ככל שהמנהיג חכם נבון ואיכותי הרי כולם יבינו כי עליהם ללמוד וללמוד כל הזמן, ממנו - מהמנהיג לומדים את תכונות המנהיגות.
אך הוסיפה המזכירה עקרונות חשובים מאוד מאוד במנהיגה אמיתית ואיכותית - היא "ישרה הגונה ומתייחסת בכבוד לכל אדם". לדעתי - במהלך כל עמלי החינוכי למדתי כי סמל האיכות נובע מאדם ישר הגון מאושר ושמח. וזו תכונה של אורנת המנהיגה.
•
אנושיות ודוגמא אישית
סיימה המזכירה דבריה על המנהלת בהדגישה כי בית הספר מגיעה להישגים נפלאים, ההורים שותפים ומרוצים מהעשיה החינוכית המדהימה,
המנהלת היא אנושית חביבה בעלת אופי חיובי,
מוכנה לסייע לכל אדם במצוקתו.
מפעילה כל מורה בכישוריו,
נותנת "במה" לכל מורה לבטא עצמו את כישוריו ויוזמותיו ,
המנהיגה נותנת דוגמא אישית במסירות, בעדינות, בעוצמה, באופטימיות, באמונה, בביטחון העצמי, בדימוי העצמי החיובי ובאהבת אדם.
אורנת רוטמן מהווה דוגמא קלאסית למנהיגה איכותית בהישגים הלימודיים, החינוכיים, התורניים, החברתיים וההתנהגותית באסתטיקה החן והיופי המאפיין כל כך את כל החדרים והמסדרונות. את החצר המדהימה על האתרים המרתקים הפזורים בבית הספר שהוא גן פורח.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.